Fiskgratäng (mjölkfri)

4 portioner


Malins fiskgratäng

500-600 g fiskfileér (jag använde 3 block torsk och dubblade då mängden ingridienser)
3 tsk salt
4 msk vatten

Gratängsås
2 msk margarin eller smör (mjölkfritt)
3 msk vetemjöl
4 dl spad och gräddmjölk (pga mjölkallergi använde jag Ouatli Imat istället för gräddmjölk)
1-2 st äggula
2 krm salt
o,5 krm peppar

Smaksättning
0,5 dl dill
100-200 g räkor

Gratinering
0,5 dl riven ost
eller 2 msk ströbröd

1. Skär lätt tinad fiskblock i 2 cm tjocka skivor.

2. Smörj en ugnssäker form, lägg i fisken och salta. Tillsätt vatten och täck med aluminiumfolie. Koka fisken i 200  grader ca 15-20 minuter. Den ska vara vit och ogenomskinlig.

3. Häll försiktigt spadet i ett kärl, den ska användas till såsen.

4. Smält matfettet till såsen i en kastrull. Strö på mjölet och späd med vätskan under omröring. Koka 3-5minuter. Ta bort kastrullen från plattan och och rör i äggulorna. Blanda ner dill och räkor.

5. Häll såsen över fisken. Strö på ost eller ströbröd.

6. Gratinera i 250 grader tills den är genomvarm och fått vacker färg. Server med ris.


Kommentarer
Postat av: Emma L

Söker recept på mjölkfri mat då vi fått en mjölkallergisk son och hamnade här =) Ser jättegott och låter kanon, men jag undrar vad det är för ost du har garnerat med? Finns det ngn mjölkfri ost som jag inte hört talas om ännu?
Tacksam för svar!

2012-09-14 @ 09:51:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0